Sök:

Sökresultat:

172 Uppsatser om Vardagligt tänkande - Sida 1 av 12

SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV KRÄNKANDE SÄRBEHANDLING PÅ ARBETSPLATSEN - EN LITTERATURSTUDIE

Bakgrund: Arbetsmiljo?verket menar att en av tio svenskar a?r utsatta fo?r mobbning pa? sin arbetsplats. Forskning visar a?ven att det a?r vanligast i ha?lso- och sjukva?rden, framfo?rallt bland sjuksko?terskorna. Syfte: Att sammansta?lla kunskap om sjuksko?terskors erfarenheter av kra?nkande sa?rbehandling mellan kollegor pa? arbetsplatsen.

Revisorns anmÀlningsskyldighet

Kra?nkande behandling och mobbning a?r ett stort problem i skolorna idag, na?got som ba?de Skolverket (2002), Myndigheten fo?r skolutveckling (2003) och barnombudsmannen Lena Nyberg (2005) har uppma?rksammat. Syftet med studien a?r, mot denna bakgrund, att underso?ka na?gra fo?ra?ldrars erfarenheter av samverkan med skolan i arbetet att fo?rhindra kra?nkande behandling och mobbning av deras egna barn. Studien syftar a?ven till att belysa fo?ra?ldrars roll som en resurs i va?rdegrundsarbetet generellt.

Samverkan med förÀldrar : för att motverka mobbning i skolan

Kra?nkande behandling och mobbning a?r ett stort problem i skolorna idag, na?got som ba?de Skolverket (2002), Myndigheten fo?r skolutveckling (2003) och barnombudsmannen Lena Nyberg (2005) har uppma?rksammat. Syftet med studien a?r, mot denna bakgrund, att underso?ka na?gra fo?ra?ldrars erfarenheter av samverkan med skolan i arbetet att fo?rhindra kra?nkande behandling och mobbning av deras egna barn. Studien syftar a?ven till att belysa fo?ra?ldrars roll som en resurs i va?rdegrundsarbetet generellt.

Hur elever uppfattar begreppet energi

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka hur elever uppfattar begreppet energi i Ärskurs 5. Teorierna vi valde att utgÄ frÄn grundar sig pÄ ett konstruktivistiskt- och sociokulturellt perspektiv. Inom den tidigare forskningen presenteras fyra olika undersökningar, varav tvÄ Àr genomförda med Àldre elever/studenter och tvÄ Àr genomförda med yngre elever. Vi har valt att anvÀnda undersökningar som Àr genomförda med Àldre elever/studenter eftersom vi inte hittat mycket genomförd forskning i Ärskurs 5. I vÄr metod valde vi att anvÀnda oss av enkÀter och intervjuer.

Medarbetarsamtal : Vad Àr viktigt betrÀffande medarbetarsamtal ? utifrÄn chefens- och medarbetarens synsÀtt.

Det ha?r arbetet har analyserat hur fyra svenska dagstidningars opinionstexter pa? ledarutrymmet fo?rho?ll sig till Ryssland under fyra nedslag i historien: 1986, 1991, 1995 och 2008. Syftet har varit att fo?rso?ka hitta nyanser i den ryssfientliga diskursen. Till hja?lp har jag haft en idealtyp fo?r att kategorisera de olika texterna.

Snacka svengelska : En undersökning om attityder till engelska ord och uttryck i vardagligt talad svenska

I denna uppsats presenteras en undersökning av vilka attityder som finns till engelska ord och uttryck i vardagligt talad svenska bland ungdomar. Undersökningen har genomförts genom att tvÄ gymnasieklasser fÄtt lyssna pÄ tvÄ olika versioner av en dialog, en med endast svenskt tal och en dÀr vissa ord och uttryck var utbytta till engelska. Informanterna har fÄtt svara pÄ en enkÀt dÀr de fÄtt vÀrdera en av talarna i dialogen pÄ ett antal punkter, som till exempel trovÀrdighet, intelligens och intresse. Resultaten har sedan jÀmförts för att se vilka underliggande attityder som finns kring anvÀndning av engelska ord och uttryck i vardagligt tal bland ungdomar. DÄ deltagarantalet i undersökningen var vÀldigt lÄgt kan inga generella slutsatser dras frÄn denna undersökning, men trots det fick undersökningen ÀndÄ ett vÀldigt tydligt resultat.

Nyanser i den ryssfientliga diskursen : en idealtyps- och diskursanalys av svenska dagstidningars opinionstexter pÄ ledarplats

Det ha?r arbetet har analyserat hur fyra svenska dagstidningars opinionstexter pa? ledarutrymmet fo?rho?ll sig till Ryssland under fyra nedslag i historien: 1986, 1991, 1995 och 2008. Syftet har varit att fo?rso?ka hitta nyanser i den ryssfientliga diskursen. Till hja?lp har jag haft en idealtyp fo?r att kategorisera de olika texterna.

Teamthink och/eller grupptÀnkande Vem vinner pÄ grupparbete?

Syftet med underso?kningen var att utro?na huruvida problemlo?sning i grupp ger ett ba?ttre resultat a?n individuellt. Fyrtiotre elever, i tva? slumpvis utvalda gymnasieklasser, svarade pa? ett fra?geformula?r enskilt fo?r att da?refter tillsammans, i elva grupper, la?mna in ett gemensamt svar fo?r sin grupp. Tanken med underso?kningen var att ta reda pa? hur ma?nga korrekta svar eleverna fick individuellt och i grupp och om man kunde utla?sa om det uppsta?tt teamthink och/eller gruppta?nkande ur ba?de gruppens och den enskildes perspektiv. Efter att ha diskuterat fra?gorna i grupp, och la?mnat ett gemensamt svar fo?r gruppen, fick eleverna 260 korrekta svar ja?mfo?rt med 150 korrekta svar individuellt.

NO-lÀrares sprÄkdidaktiska strategier i flersprÄkiga klassrum - en fallstudie

I detta examensarbete redogörs för en fallstudie som undersökt NO-lÀrares sprÄkdidaktiska strategier i ett flersprÄkigt klassrum samt lÀrarens reflektioner kring dessa. Sex lektionsobservationer och sex kvalitativa intervjuer har utförts. BÄde lektionerna och intervjuerna har ljudinspelats. Tekniken Stimulated Recall har anvÀnts för att kunna ta del av lÀrarens reflektioner kring de sprÄkdidaktiska strategier som observerats under lektionerna. Artefakter frÄn lektionerna som observerats har Àven samlats in.Den teoretiska utgÄngspunkten för studien Àr det sprÄkdidaktiska teoriperspektivet och analysverktygen stöttning, auktoritativ-dialogisk lÀrarröst och vetenskapligt-vardagligt sprÄk har anvÀnts för att synliggöra de sprÄkdidaktiska strategierna i undervisningen.Studien visar att lÀraren anvÀnder flera sprÄkdidaktiska strategier i Àmnesundervisningen.

LÀr si - sedan gör sÄ: VÀgen frÄn en individtÀnkande skola till en kollektivtÀnkande arbetsmarknad

Vi som a?r fo?rfattare a?r ba?da fo?dda och uppvuxna i eller runt omkring Falkenberg. Vi har pa? sa? vis av erfarenhet sett och under va?ra a?r pa? studie- och yrkesva?gledarutbildningen analyserat Falkenbergs ungdomars kulturella upplevelser och fo?rha?llningssa?tt gentemot att flytta ifra?n hemstaden fo?r sa?va?l studier som arbete. Fo?r ett a?r sedan skrev vi va?r B-uppsats med fokus pa? ungdomar i Falkenbergs tankar om ett liv utanfo?r hemstaden.

Anners vet en inte att de À söppe - En studie av normavvikande sprÄkbruk i fem Astrid Lindgren böcker

Denna uppsats studerar det normavvikande sprÄkbruket i fem av Astrid Lindgrens romaner med hjÀlp av en uppdelning pÄ tre kategorier: 1) dialektalt sprÄkbruk, 2) talsprÄkigt och vardagligt sprÄkbruk samt 3) egenbildade ord. Min hypotes Àr att det i Astrid Lindgrens böcker finns ett sprÄkbruk som skiljer sig frÄn standardsvenskan, detta genom att hon anvÀnder sig av dialektalt, vardagligt eller Älderdomligt sprÄk men Àven ord som författaren sjÀlv har hittat pÄ.I uppsatsen görs tvÄ studier pÄ antalet normavvikande ord i böckerna, först i hela boken men Àven mer detaljerat pÄ de tjugo första sidorna, dÀr Àven tabeller uppfördes för att visa pÄ vilka normavvikande förekomster som observerats. DÀrefter gjordes en uppdelning för att se vilken typ av avvikelse som var mest frekvent i verken.Resultatet visar pÄ att de studerade verken uppnÄr ett procenttal mellan 0,3 % till 1,4 % avvikande förekomster och att det Àr mer ett sprÄkbruk som delar likande stildrag med talsprÄket som framförallt Àr förekommande i böckerna. Det finns trots en olikhet mellan vilka ordformer som förekommer i de studerade verken ett mönster som följer det muntliga berÀttandet. SprÄkbruket Àr anpassat efter den berÀttelse som Äterges och detta har Àven pÄverkat förekomsten av normavvikelser i dialog och berÀttarröst..

Plötslig spÀdbarnsdöd - En litteraturstudie om sjuksköterskans stödjande funktion till familjer som förlorat sitt barn

The purpose of this literature review is to describe nurses supportive function to families who lost their child in Sudden Infant Death Syndrome (SIDS).

Utomhuspedagogik ? hur kan det konkretiseras och anpassas till skolans behov?

Syftet med studien Àr att konkretisera och anpassa utomhuspedagogik som undervisningsmetod för en F-6 skola. För att besvara syftet med studien undersöktes vad elever och lÀrare skulle vilja göra nÀr de har undervisning utomhus. Undersökningen innefattar Àven hur skolans nÀrmiljö uppfattas och vilka möjligheter den har för undervisning utomhus samt vilka satsningar som skulle behövas för att utomhuspedagogik ska bli ett vardagligt inslag i skolans verksamhet. Tidigare forskning har visat att utomhuspedagogik har positiva effekter pÄ minnet, förstÄelsen, lÀrandet, hÀlsa och förstÄelse för en hÄllbar utveckling. Forskningen har dock visat pÄ en mÀngd hinder för utomhuspedagogik sÄsom administrativa hinder, vÀder, tidsbrist, resurser, rÀdsla, kompetens, materialbrist och lÀmpliga omrÄden dÀr aktiviteterna kan utföras.

"de va ju jag som va syndaren va?" : En analys av ju i vardagliga samtal

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka anvÀndningen av "ju" i vardagliga samtal. Det primÀra materialet för undersökningen Àr dÀrför en ljud- och bildinspelning av ett vardagligt samtal mellan tre unga kvinnor. Ur detta samtal analyseras en sekvens dÀr "ju" förekommer med samtalsanalys (CA) som metod. Analysen visar att den frÀmsta funktionen hos "ju" i denna sekvens Àr att skapa gemenskap och engagemang..

FRÅN TRÄSKO TILL LACKSKO : En studie om folkmusikaliskt lĂ€rande innanför och utanför musikutbildningar

Denna uppsats behandlar fra?gor sa?som vad som ka?nnetecknar la?rande av folkmusik i en institutionell och en icke-institutionell miljo? samt vad som ha?nder na?r folkmusik tra?der in i musikutbildningar. Vad a?r det som pa?verkar la?tfo?rmedlingen i de olika miljo?erna? Underso?kningen har sin utga?ngspunkt i observationer och intervjuer med representanter fra?n en institutionell respektive icke-institutionell miljo? da?r vi har fo?rso?kt att ta reda pa? upplevelser av miljo?n, sta?mning, roller och prestationer.Slutsatsen av underso?kningen a?r att de tva? fo?rmedlingssituationerna a?r mycket lika men att intentionerna skiljer sig. I den institutionella miljo?n a?r utga?ngspunkten att la?ra sig att spela och det finns en nyttoaspekt i la?randet av la?tar da?r syftet a?r att pa? la?ng sikt utvecklas inom folkmusik i stort.

1 NĂ€sta sida ->